6. oktober 2008

Når gode grunde ikke er nok

Den verdenskendte professor i politisk teori John S. Dryzek fra National University i Australien holder en åben forelæsning på Det Humanistisk Fakultet den 9. oktober kl. 9.15-10.30 under overskriften 'The Rhetoric of Representation'. John S. Dryzek har gennem en lang karriere udviklet et nyt ideal for demokrati, der bygger videre på bl.a. Jürgen Habermas' forestilling om demokrati. Og i sine seneste værker, bl.a. ’The Politics of the Earth’, har John S. Dryzek slået til lyd for en stærkere miljø-orientering i de globale, politiske processer.

Nyt ideal for demokrati

Til forelæsningen vil John S. Dryzek fokusere på sin teori om det, han kalder det diskursive demokrati. Teorien er udviklet ud forestillingen om det såkaldte deliberative demokrati, som særligt Habermas har været eksponent for. I Habermas’ optik er ’gode grunde’ (rationelle argumenter) nødvendige for, at politikerne kan legitimere love over for borgerne - og for at borgerne på deres side kan godtgøre deres krav over for politikerne. Anerkendelsen af rationelle argumenter hviler dog på en antagelse om, at der er en fælles forståelse af, hvad der er godt for den enkelte. John S. Dryzek forholder sig kritisk til denne antagelse og argumenterer for, at flere forskellige forståelser af, hvad der er godt, også bør kunne legitimere det repræsentative demokrati. Han udvikler derfor begrebet diskursivt demokrati som et nyt ideal, der er baseret på både rationelle argumenter, personlige narrativer og bevidste forsøg på at overbevise.

International konference

I sin forelæsning vil John S. Dryzek forklare sin teori om diskursivt demokrati og vise, hvordan samfundet i dag privilegerer kommunikation og dialog. Forelæsningen vil være toneangivende for den efterfølgende konference ’Rhetorical Citizenship and Public Deliberation’, som bliver afholdt af forskernetværket Retorisk Medborgerskab ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Det Humanistiske Fakultet. Før John S. Dryzeks forelæsning vil folketingsmedlem Svend Auken byde velkommen til konferencen. Læs mere om konferencen på http://conference.rhetoricalcitizenship.mef.ku.dk/

Hvor & hvornår

John S. Dryzeks forelæsning finder sted d. 9. oktober kl. 9.15-10.30 i bygning 22, lokale 22.0.11 på Ny KUA (Se kort over KUA på denne side https://hum.ku.dk/kontakt/findvej/).

Professor Christian Kock, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Det Humanistiske Fakultet; tlf: 23 64 50 50 eller 35 32 88 80, e-mail kock@hum.ku.dk