Uddannelsespædagogisk Charter for Det Humanistiske Fakultet, KU
- Fakultetets uddannelser baserer sig på en diversitet af undervisnings- og læringsprocesser – såvel velprøvede som eksperimenterende – med omfattende inddragelse af studerende samt relevant brug af teknologi.
- Fakultetets undervisnings- og læringsprocesser er i videst muligt omfang forskningsbaserede og tilstræber tættest mulig sammenhæng mellem uddannelse og forskning.
- Fakultetets uddannelser giver de studerende et såvel nationalt som globalt udsyn, samt gode interkulturelle kompetencer og internationale kontaktflader.
- Fakultetets uddannelser evalueres på måder, der sikrer undervisnings- og læringsaktiviteternes kvalitet og udvikling samt feedback, der giver undervisere og studerende mulighed for at reflektere over egen læring.
- Undervisernes indsats inden for uddannelsesområdet nyder samme anerkendelse og status som deres indsats inden for forskning.
- Fakultetets undervisere har mulighed for og pligt til løbende at forny, videreudvikle og eksperimentere med egne undervisnings- og læringsprocesser, eksempelvis gennem deltagelse i pædagogisk-didaktiske forløb inden for rammerne af fakultetets pædagogiske center.
- Fakultetet og dets institutter tilbyder studerende et fagligt, fysisk og socialt attraktivt studiemiljø, der understøtter udviklingen af studerendes faglige fordybelse, samarbejdsevner samt kommunikative og innovative kompetencer.
- Fakultetets studerende tilbydes løbende relevant studie- og karrierevejledning på deres primære fag, og omverdensrelationer og fremtidige erhvervsmuligheder indgår som en naturlig dimension i studietilrettelæggelse og studieprogression.
- Fakultetets studerende tilbydes et anbefalet ugeforløb, der illustrerer, hvordan en fuld studieuge på 37 timer meningsfuldt kan udfyldes.
Dekanatet, maj 2012