17. november 2015

Ulrik Langen tildeles Dansk Forfatterforenings faglitterære pris 2015

Pris

Professor ved Saxo-Instituttet, Ulrik Langen, modtager den 26. november Dansk Forfatterforenings faglitterære pris 2015. Prisen på 75.000 kroner deles i år mellem Saxo-forskeren og forfatteren Jens Andersen.

Ulrik Langen

Professor Ulrik Langen, Saxo-Instituttet.

- Ulrik Langen tildeles prisen, fordi han går nye veje i forskningsformidlingen. Ud fra arkivstudier af kriminalsager karakteriserer han med stor faglig indsigt og viden miljøer og personer i et enkelt, klart og nærværende sprog ofte ved brug af elementer og greb fra krimigenren, lyder begrundelsen fra Forfatterforeningen.

- Jeg er meget glad og stolt over at modtage Forfatterforeningens pris. Som historiker har jeg altid opfattet den som en helt særlig hæder, der rækker ud over det specifikke fagmiljø, siger Ulrik Langen.

Prisoverrækkelse
Ulrik Langen og Jens Andersen vil få overrakt Dansk Forfatterforenings faglitterære pris 2015 ved et arrangement den 26. november, hvor fagbogsprisen uddeles for 42. gang. Prisen finansieres af Kulturstyrelsen og blev uddelt for første gang i 1973. Den gives til forfattere, der formidler et kompliceret materiale for et bredt publikum. Gennem årene er prisen blandt andet givet til Tor Nørretranders, Birgitte Possing og Peter Øvig Knudsen.

Prisoverrækkelsen finder sted ved en reception hos Dansk Forfatterforening, Strandgade 6, 1401 København K, torsdag den 26. november, kl. 16-18. Forfatter og tidligere direktør for KVINFO Elisabeth Møller Jensen vil motivere prisen til Jens Andersen. Lektor og forfatter Karin Lützen vil motivere prisen til Ulrik Langen.

Læs mere om Dansk Forfatterforening på danskforfatterforening.dk.