Udseendet er vigtigst, når vi dater online – Københavns Universitet

Forside > Nyheder > 2015 > Maj > Udseendet er vigtigst,...

12. maj 2015

Udseendet er vigtigst, når vi dater online

dating på nettet

I netdatingens unge dage mente mange, at det nu var muligt at fokusere på personligheden frem for udseendet, fordi man lærte hinanden at kende ved at skrive sammen. Men ny forskning viser, at det er gået stik modsat: Det fysiske udtryk har nærmest fået endnu større betydning online end offline. Først når den fysiske test er bestået, kan man begynde at flirte – og det foregår på en helt særlig måde på nettet.

Det er ikke profilteksten, vi vurderer først, når vi søger en partner på et af de mange datingsites på nettet. Det viser en undersøgelse, som sprog- og kønsforsker Kristine Køhler Mortensen har lavet, hvor hun har optaget to venindepar, der sammen vurderer mandlige datingprofiler.

Foto: Ed Yourdon, flickr.com, CC BY-NC-SA 2.0

I dag kan netdatingen klares under et cafebesøg

- Når veninder sidder sammen og vurderer mændenes profiler, er det primært det fysiske, der bliver diskuteret, og de bliver godt hjulpet af teknologien, som nu gør det nu muligt at nærstudere fysiske detaljer. Bittesmå fysiske træk, fx kindbenene, kan blive forstørret og være afgørende for, om man bliver sorteret fra eller ej, siger postdoc Kristine Køhler Mortensen, som har lavet undersøgelsen i forbindelse med sin ph.d.-afhandling Language and Sexuality in an Online-Mediated World.

- Samtidig viser min undersøgelse, at veninderne påvirker hinanden, når de vurderer mændene, så deres venindeforhold kan have stor betydning for, hvilke mandlige profiler der bliver valgt ud. Og også her har den nye teknologi gjort det meget nemt at dele profilbillederne med veninderne, fordi det hele foregår via smartphonen; de er ikke længere bundet til en stationær computer, men kan sidde på en café og dele profilbilleder med hinanden.

Flirt på nettet er antydningens kunst

Kristine Køhler Mortensen har i sin ph.d.-afhandling også analyseret den sproglige stil, brugere på netdatingsites benytter sig af, når de er sluppet gennem hinandens nåleøjer og kan begynde at skrive sammen.

”Hvidvin, sushi og roser i baggrunden er en luksus, jeg kun kan unde dig ;-)” lyder et citat fra en chat mellem en mand og en kvinde på et populært datingsite, og det er ifølge Kristine Køhler Mortensen et godt eksempel på, hvordan en virtuel flirt kan begynde:

- Det, der karakteriserer flirten på netdatingsites, er, at den er ukonkret – der antydes en mulighed for måske engang at mødes i den virkelige verden. Formålet er at opbygge en spænding og sætte modpartens fantasi i gang, så han eller hun begynder at forestille sig, hvordan det kunne være at sidde og drikke hvidvin og spise sushi sammen i haven med roser i baggrunden. Man kan sikkert finde lignende strategier i offline flirt, men det er meget typisk for de netdating-samtaler, jeg har haft adgang til, forklarer hun.

Hendes afhandling er bl.a. baseret på analyser af 14 korrespondancer mellem brugere af netdatingsiderne dating.dk og elitedaters.dk. Korrespondancerne består af chat-beskeder, e-mails og Facebook-beskeder. Det er første gang, at en forsker har fået adgang til sådan et materiale, som brugerne naturligvis er meget forsigtige med at dele med andre.

Uvant og kunstigt forum

De antydninger om et muligt møde, som brugerne sender hinanden, når de skal flirte, bliver meget ofte fulgt op af en anden sproglig strategi, der handler om at lægge afstand til selve netmediet. Selv om netdating er en veletableret praksis for rigtig mange danskere, er det ifølge Kristine Køhler Mortensen påfaldende, hvor mange brugere der indleder en chat med at opstille et skarpt skel mellem den virkelige og den virtuelle verden:   

- En bruger vil typisk indlede med at sige, at netdating er noget helt nyt for hende, og ”at det er noget underligt, unaturligt noget, og jeg ved ikke, om jeg kan finde ud af det.” På den måde bliver selve mediet en del af flirtestrategien, og der bliver lagt op til, at vedkommende skal hjælpes videre af en mere erfaren bruger, siger Kristine Køhler Mortensen.

Kontakt

Postdoc Kristine Køhler Mortensen
Nordisk Forskningsinstitut
Mail: kmo@hum.ku.dk
Mobil: 20 65 19 81

Kommunikationsmedarbejder Carsten Munk Hansen
Det Humanistiske Fakultet
Mail: carstenhansen@hum.ku.dk
Mobil: 28 75 80 23