1. december 2015

Sprogcenter sælger engelsk sprogtest til fransk universitet

certificering

I 2009 udviklede Center for Internationalisering og Parallelsproglighed en certificeringstest til undervisere, der ikke har engelsk som modersmål, men som skal kunne undervise på engelsk på universitetsniveau. Testen, der går under navnet TOEPAS®, har været en stor succes på KU, hvor 400 undervisere indtil nu er blevet certificeret, og den er nu solgt til et universitet i Frankrig.

The Test of Oral English Proficiency for Academic Staff er det fulde navn for den engelsksproglige certificeringstest, TOEPAS®, som Københavns Universitets Center for Internationalisering og Parallelsproglighed (CIP) har arbejdet med siden 2009, og som nu er solgt på licens til Université de Nantes i Frankrig.

Foto: Københavns UniversitetTOEPAS® er skræddersyet til universitetsunderviseres behov for mundtlig interaktion på engelsk og adskiller sig fra mange andre certificeringssystemer ved at lægge stor vægt på feedback og kompetenceudvikling af underviserne:

- Ud over at være en test er TOEPAS® også et kompetenceudviklingsværktøj, hvor underviserne får omfattende skriftlig og mundtlig feedback på deres engelsksproglige kompetencer, og de får blandt andet adgang til en videooptagelse af deres præstation. På den måde får underviserne mulighed for at arbejde videre med deres mundtlige engelsk, og det giver ledelsen et værdifuldt værktøj til fx at beslutte, hvor de skal sætte ind med støtte, forklarer postdoc Joyce Kling fra CIP, der har været med til at udvikle certificeringsmetoden.

Nantes testcenter for det vestlige Frankrig

Flere end 400 undervisere på Københavns Universitet har siden 2009 været igennem TOEPAS®, som også oprindelig var udviklet specifikt til undervisere på KU – de fleste fra SCIENCE, hvor alle kandidatuddannelser er engelsksprogede. Men behovet for sproglig opkvalificering og kvalitetssikring af undervisernes engelsksproglige kompetencer er tydeligvis noget, som bliver prioriteret højt over hele verden i disse år.

- På en konference fik vi etableret kontakt til Université de Nantes, som var meget interesseret i vores arbejde, og som vi nu har lavet en licensaftale med, sådan at de kan bruge TOEPAS®-metoden. Fra og med dette efterårssemester skal universitetet i Nantes virke som testcenter for hele det vestlige Frankrig, og vores opgave her på CIP bliver at give feedback til det personale, som skal bedømme de franske undervisere, siger lektor Sobodanka Dimova fra CIP.

Siden har en række andre udenlandske universiteter, bl.a. i Spanien, vist interesse for certificeringsmetoden.

Hjælp fra Tech Trans

En international aftale som den, der er indgået med Université de Nantes, er ikke noget, en enhed som CIP har prøvet før, så centret fik hjælp til at udarbejde og forhandle kontrakten på plads.

- Heldigvis har vi her på KU mulighed for at trække på Tech Trans Kontoret, som kan hjælpe os forskere med at afsætte vores viden på et kommercielt marked. Især var det rart at have juridisk ekspertise i baghånden, da vi forhandlede kontrakten på plads. Det havde været meget uoverskueligt at klare uden hjælp. Men nu er vi forhåbentlig godt rustet til at klare fremtidige forhandlinger; det ser nemlig ud til, at der er så stor interesse for TOEPAS®, at vi kommer til at forhandle flere kontrakter, slutter Joyce Kling.

Postdoc Joyce Kling
Center for Internationalisering og Parallelsproglighed