4. maj 2015

Elvdalsk: det nordiske sprog, som ingen har hørt om

elvdalsk

De fleste kan nævne nordiske sprog som dansk, svensk, norsk, færøsk og islandsk, men langt oppe i de svenske skove skjuler der sig et sprog, som kun meget få kender til. Elvdalsk, som sproget kaldes, tales i dag af knap 2.500 personer. Den 7. og 8. maj sætter forskere fra hele Norden fokus på elvdalsk, som er en blanding af oldnordiske og meget moderne sproglige træk.

- Rent sprogligt er elvdalsk en sand skattekiste for os sprogforskere. Det er på visse områder meget konservativt – faktisk mindst lige så konservativt som vikingetidens oldnordisk, hvorfor det af og til synes at fungere som en slags sproglig dybfryser, hvor man kan få et indblik i sproglige træk, der ellers for længst er forsvundet i de øvrige nordiske sprog. På andre områder har elvdalsk dog fornyet sig kraftigt, fortæller postdoc Bjarne Simmelkjær Sandgaard Hansen, som er medarrangør af den tredje internationale konference om elvdalsk på Københavns Universitet den 7. og 8. maj.

På konferencen vil der både være en udstilling om elvdalsk og andre dialekter fra Dalarna og egentlige videnskabelige foredrag om sproget, som de senere år er blevet mødt med stadigt stigende interesse i forskningsverdenen.

Elvdalsk er dog under stærkt pres fra rigssvensk, massemedier og en skole, hvor elvdalsk ikke måtte bruges, og dets status som det selvfølgelige kommunikationsmiddel i det gamle Älvdalens Sogn i Dalarna er svækket.

Hør, hvordan elvdalsk lyder i denne præsentation af konferencen:

Følg med på nettet

Konferencen bliver streamet live over internettet, så alle interesserede har mulighed for at sidde og følge med i foredragene, uanset hvor i verden de befinder sig, og de vil endda kunne bidrage aktivt til konferencen via Twitter med hashtaget #radstemna.

Læs mere om denne mulighed og om konferencen i øvrigt på http://elvdalsk.inss.ku.dk.

Postdoc Bjarne Simmelkjær Sandgaard Hansen
Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab