28. marts 2014

Humaniorastuderende skaber kommunalt rum til innovation

innovation

Den 24. marts åbnede innovationsrummet på Avedøre Bibliotek, der skal inspirere skole- og gymnasieelever til at tænke nyt. Rummet er skabt af de to humaniorastuderende Mia Meyle og Sara Hejlskov fra Københavns Universitet.

Det er ikke et klasselokale, der er ingen stole, men man må skrive på væggen, og så er der kufferter med indhold, der skal få gang i tankeprocesserne. I samarbejde med skoler og bibliotek i Hvidovre Kommune har Mie Meyle og Sara Hejlskov, begge studerende på teatervidenskab på Det Humanistiske Fakultet, brugt deres teatervidenskabelige faglighed til at skabe et inspirationsrum:

Mie Meyle og Sara Hejlskov præsenterer deres innovationsrum

- Vores metode består af fire faser, som vi giver liv i rummet gennem fire forskellige karakterer. Karaktererne skal give en billedlig og kropslig forståelse af, hvordan eleverne arbejder med en innovationsproces, fortæller Sara Hejlskov.

I indretningen af innovationsrummet har Mie Meyle og Sara Hejlskov taget udgangspunkt i innovationsmetoden ’Design to Improve Life’ som med succes er blevet afprøvet på to skoler i Hvidovre Kommune.

Samarbejde på tværs

Det utraditionelle samarbejde mellem skole, bibliotek og Københavns Universitet begyndte med, at et hold studerende fra teatervidenskab skabte koncepterne for rummet, og to af de studerende, Mie Meyle og Sara Hejlskov, efterfølgende fik arrangeret et praktikophold på biblioteket. Det vil sige, at de to studerende har tilpasset konceptet og selv udført selve indretningsarbejdet. For biblioteket har samarbejdet åbnet nye muligheder:

-Det giver os rigtig meget at arbejde på tværs af fagligheder. Mie og Sara har for eksempel en viden om rum, indretning og det performative fra deres studier, som vi på biblioteket ikke har. Vi kan derimod tilbyde dem praktisk erfaring. På den måde er det jo fantastisk, at vi kan arbejde sammen, fortæller Lisbeth Sommer, filialleder på Avedøre Bibliotek.

Innovationsrummet i Hvidovre understøtter også nyt samarbejde mellem skoler og biblioteker:

- Rummet giver lærerne mulighed for at flytte en del af deres undervisning til biblioteket, hvor de kan samarbejde med bibliotekarerne om at hjælpe eleverne i den innovative proces. På den måde kommer folkeskolereformen og ideen om ”den åbne skole” også i spil, siger naturfaglig konsulent og skolelærer i Hvidovre Kommune Søren Peter Dalby Andersen.

Kontakt

Vedrørende innovationssamarbejde med Københavns Universitet:
Innovationskonsulent Marjanne Kurth
TEACH, Det Humanistiske Fakultet
Mobil:  21 53 22 28

Vedrørende Hvidovre Kommunes erfaringer:
Projektleder Mette Tew
Mobil: 27 21 65 95