12. marts 2014

Rockhistorier til kulturens puslespil

rockhistorie

Ny antologi, 'Rock i Danmark', giver 11 nye perspektiver på rockmusik som kulturelt fænomen med vidtrækkende betydning.

Dansk rockmusik er ofte blevet beskrevet som en modsætning til dansksproget popmusik: som en del af en international strømning fra midten af 1950’erne og frem med en række ’skelsættende’ udgivelser, koncerter eller dødsfald som de centrale begivenheder. Men historien er meget mere kompleks:  

Foto: Det Kongelige Bibliotek

Johnny Reimar (stående til venstre) debuterede omkring konfirmationsalderen og blev fra 1959 et førende navn i pigtrådsmusikken med The Cliffters og The Scarlets.

-Selvom forskere og journalister har været uenige om, hvilke begivenheder der var vigtigst, er der sjældent blevet stillet spørgsmålstegn ved fortællingen om rocken som en globaliseret historie.  Den amerikanske og engelske rockmusik har ukritisk været brugt som forbillede for fortællingen om dansk rockmusik, siger lektor Morten Michelsen, redaktør af ’Rock i Danmark’. Michelsen var leder af det nu afsluttede forskningsprojekt ’Dansk rockkultur fra 1950’erne til 1980’erne’, der igangsatte arbejdet med antologien.

Der er imidlertid mange andre historier, der peger andre steder hen. Hvad betyder det fx for rockhistoriens traditionelle krav om originalitet, at 20.000 af de danske sange fra 1950 til 2005 er oversatte versioner? Hvordan blev opfattelsen af populærmusikken skabt gennem fremkomsten af dansk tv, og hvad har musikken betydet, hvis man skifter perspektiv til oplevelserne hos fansene? Hvad med musikken som politisk manifestation eller hiphoppen for den sags skyld?

-Helt basalt er rock selvfølgelig elektrisk forstærket lyd. Men rock er også stjerner og fans, den er bevægelser, attituder og holdninger, energi og smadrede guitarer, seksualitet og kønsforskrækkelse. Alt sammen emner, man kan stille et utal af vigtige og spændende spørgsmål til – hvilket er lige præcis det, antologien gør, siger Morten Michelsen.

- Hensigten har ikke været at fremstille rockkulturen som en historiefremstilling eller periode, man kan afgrænse. De 11 historier tager udgangspunkt forskellige steder og bliver på den måde brikker i et puslespil, vi stadig langt fra kender de samlede konturer af, forklarer Morten Michelsen.

Forkælede teenageres selvoptagethed

En af historierne i antologien handler om Savage Rose, der om nogen har været med til at bruge den udenlandske lyd i en dansk sammenhæng. De var med til at vise ungdomsoprørets musikkultur som andet og mere end forkælede teenageres selvoptagethed. Som andre unge vendte de blikket udad mod verden og mod en musik, der udtrykte solidaritet og engagement. Musikken og det sociale engagement blev tæt forbundet og blev en forpost i den globale udvikling, som siden er blevet en del af dagligdagen.

En anden historie handler om forandringerne i musikerrollen – i hvad en musiker var og kunne. Den beskriver udviklingen af musik som håndværk (inkl. nodelæsning) til musik som personligt udtryk; fra musikeren som uddannet til den selvlærte rockmusiker, som fagforeningen kun langsomt accepterede som en kollega på linje med de andre. Med den nye rockmusiker blev musikeren også til en entreprenør, der skulle køre en efterhånden ganske stor forretning.

Se bogen på forlagets hjemmeside

Kontakt

Lektor Morten Michelsen
Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Mobil: 40 49 90 29,
E-mail: momich@hum.ku.dk