3. september 2010

Mere end ord på papir – manuskriptskrivningens mange facetter

Hvad sker der, når en tekst går fra at være ord på papir til at være bevægelser, samtale og udtryk på det store lærred? Hvordan er arbejdsgangene bag manuskriptskrivningen af amerikanske blockbusters kontra independent film? Hvordan underviser man bedst i at skrive til audiovisuelle medier? Og hvad sker der med det traditionelle filmmanuskript, når nye medier pludselig tilbyder andre måder at formidle historier på end blot at skrive 90 sider med punkt 12 i Courier? Emner som disse beskæftiger forskere verden over sig dagligt med, og en lang række af dem mødes den 9.-11. september til en konference om manuskriptskrivning på Københavns Universitet.

Fra stumfilm til Avatar

Konferencen Screenwriting Research: History, Theory and Practice ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling samler internationale forskere med en interesse for manuskriptskrivning til både film, tv og nye medier.

- Der er mange tilgange til manuskriptforskningen, men fælles for alle de forskere og filmfolk, som deltager i konferencen, er en interesse i det der sker, når en tekst forvandler sig til et audiovisuelt udtryk. Bredden i forskningsfeltet kan bl.a. illustreres ved, at der på konferencen både vil være filmhistorikere, som beskæftiger sig med manuskriptpraksis i stumfilmtiden, og forskere, som beskæftiger sig med manuskriptskrivning til animationsfilm eller præsenterer det sidste nye inden for software til manuskriptskrivning, forklarer Eva Novrup Redvall, der er ph.d. og medarrangør af konferencen.

Nye medier udfordrer også forskerne

Forskning i manuskriptskrivning er et relativt nyt forskningsfelt i rivende udvikling, bl.a. pga. fremkomsten af de mange nye digitale medier og filmiske udtryksmuligheder de senere år.

- Branchen står med en række udfordringer i forhold til, hvordan man bedst laver manuskripter til de nye medier, og mange spørger sig selv, om ord på papir virkelig stadig er det bedste i det nuværende medielandskab. Man står på mange måder ved en skillevej, hvor den traditionelle tilgang til manuskriptet er udfordret, og hvor man i højere grad skal tænke manuskripter som andet end netop bare ord på papir. Fra et forskningsperspektiv er det naturligvis interessant at forholde sig til, hvilke konsekvenser det har, at medierne ændrer sig, fortæller hun.

Eva Novrup Redvall fremhæver det tilfredsstillende i, at forskningsfeltet i den grad lægger op til tværfagligt samarbejde:

- Manuskriptskrivning appellerer til både akademikere og praktikere, og det er meget frugtbart at være inden for et felt, hvor man som teoretiker også oplever en praktisk tilgang til tingene. Forskningsmæssigt skiller Danmark sig i den forbindelse lidt ud i det internationale selskab, for i de fleste andre lande har man ikke adskilt de akademiske studier i film- og medievidenskab og den praktiske undervisning i at lave film, som vi har i Danmark. I mange lande ligger både filmvidenskab og filmskole-undervisning under samme tag, og det er interessant at opleve, hvad tilstedeværelsen af både teoretikere og praktikere gør ved debatten. Derudover giver det nogle spændende diskussioner, når flere forskellige traditioner og studieretninger mødes over det samme emne. Der er selvfølgelig mange forskere fra film- og medievidenskaben på konferencen, men manuskriptskrivning har også relevans for forskere fra fx litteraturvidenskab, hvor man bl.a. arbejder med adaptionsstudier eller for forskere med interesse for arbejdsforhold og produktionsstrukturer i kreative brancher.

Amerikanske notabiliteter

På konferencen kommer der tre kendte keynotes, heriblandt Janet Staiger fra University of Texas, som er en etableret manuskriptforsker og har skrevet meget om den amerikanske filmbranche, bl.a. om produktionsvilkårene bag amerikanske blockbusters. Blandt deltagerne i de mange paneler kan man bl.a. finde Howard A. Rodman, der, ud over at være professor på afdeling for Screen & Television Writingthe School of Cinematic Arts på UCLA, også selv er manuskriptforfatter og en af de kunstneriske ledere af Sundance filmfestivalens Screenwriting Labs. Rodman er derudover i øjeblikket i gang med at skrive manuskriptet til den amerikanske genindspilning af Henrik Ruben Genz' 'Frygtelig lykkelig'.

Tid og sted

Konferencen finder sted den 9.-11. september i auditorium 23.0.49 på Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, Njalsgade 126, 2300 København S.

Kontakt

Konferencearrangør ph.d. Eva Novrup Redvall på e-mail: novrup@mail.dk og mobil: 22 62 23 29.