12. marts 2010

Mange stemmer, mange argumenter, stor forvirring

Prostitutionsdebatten raser i Danmark, og argumenterne og holdningerne er mange. Når Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet den 17. marts afholder temadag om prostitution med titlen 'Mange stemmer, mange argumenter, stor forvirring', vil diskussionen blive tilført helt nye vinkler.

På både Christiansborg, i medierne og rundt omkring i Danmark bliver ord og begreber som bl.a. kriminalisering, tvungen vs. frivillig prostitution, 'den lykkelige luder' og erfaringer fra Sverige diskuteret i øjeblikket, og i løbet af dagen vil oplægsholdere fra både inden og uden for universitetet perspektivere debatten.

Hvad ligner det?

Da det blev klart, at Socialdemokraterne på deres kongres i september 2009 ville foreslå købesex kriminaliseret for kunden, røg mange debattører i blækhuset for at støtte eller modarbejde et sådant forbud. I sit oplæg med titlen "Hvad ligner det" ser lektor i retorik Merete Onsberg på argumenterne i købesex-debatten i dagspressen fra maj til august 2009. På baggrund af sin undersøgelse spørger hun bl.a.: Kan man sammenligne prostitution med asbestarbejde? Den prostituerede med en damefrisør? Eller en slave? En fysioterapeut?

Derudover ser konsulent i Udsatteenheden under Indenrigs- og Socialministeriet Mogens Holm Sørensen på prostitution som et socialt problem, og han vil i sit oplæg diskutere den viden, og manglen på samme, der præger debatten. Mange danskere mener, at de ved meget om emnet - men måske har de fleste først og fremmest holdninger til prostitution?

Skikke og uskikke i debatten

Professor Christian Kock fra Retorik på KU definerer i oplægget "Ikke sådan, men sådan" nogle udbredte uskikke i offentlig argumentation generelt og illustrerer det med eksempler fra prostitutions-debatten. Christian Kocks kollega fra Retorik lektor Charlotte Jørgensen gennemgår derpå to forskellige debatindlæg, begge for en kriminalisering af prostitution - det ene viser en række af uskikkene, det andet leverer et mere konstruktivt bidrag til debatten.

Endelig vil adjunkt Morten Ebbe Juul Nielsen fra Filosofi på KU i oplægget "Prostitution - debatten uden argumenter?" se på begrebet prostitution som et af de moralistiske temaer, som i løbet af de sidste 5-10 år er blevet vækket til live i den politiske og offentlige debat.

Arrangementet er åbent for alle interesserede og hele programmet, inklusiv tidspunkter for oplæggene, kan ses på www.mef.ku.dk/kalender/institutdag/. Dagen er arrangeret af Satsningsområdet Offentlig Debat i Danmark, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, KU.

Hvor

"Prostitutionsdebatten i Danmark: Mange stemmer, mange argumenter, stor forvirring" på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, Bygning 21, Karen Blixens Vej 1, lokale 21.0.54 (Multisalen).

Hvornår

Onsdag den 17. marts 2010 klokken 9.15 til 13.05.

Lektor og arrangør Lisa Villadsen tlf.: 35 32 88 85 / 29 27 98 80 eller mail: lisas@hum.ku.dk eller kommunikationsmedarbejder Pernille Munch Toldam, Det Humanistiske Fakultet, tlf.: 35 32 80 40 / 29 92 41 69 eller mail: pmunch@hum.ku.dk