26. marts 2010

Gå på jagt i hitjunglen

Har du nogen sinde spekuleret på, hvem der lå nummer 1 på Danmarks Radios hitliste i januar 1963? Eller hvor mange uger Beatles-sangen She Loves You mon lå på listerne? Fra i morgen lørdag vil svarene kun være et par klik væk, for da går databasen www.danskehitlister.dk i luften, og den indeholder Danmarks Radios hitlister fra 1963 til 1977 – i søgbar form.

Det er musikforskere ved Københavns Universitets Institut for Kunst- og Kulturvidenskab og Dansk Folkemindesamling, som i forbindelse med forskningsprojektet ”Dansk rockkultur fra 1950’erne til 1980’erne” har indsamlet og behandlet det store materiale og altså nu gjort det tilgængeligt for alle interesserede.

Slaraffenland for musiknørder

- Ud over at sådan en database, som er den første af sin slags, jo er et slaraffenland for musiknørder, der kan få afgjort alle de væddemål, de har indgået med venner om Gasolins og Abbas hitlisteplaceringer, er databasen et utrolig nyttigt redskab for en musikforsker som mig, fortæller Henrik Smith-Iversen, der er ekstern lektor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab og projektforsker ved Dansk Folkemindesamling.

Henrik Smith-Iversen arbejder i øjeblikket på et projekt om popmusikken i tresserne, og i den forbindelse har han haft brug for at undersøge, hvornår Beatles for alvor slog igennem i Danmark. Uden adgang til det store materiale, som hitlisterne udgør, havde han fx ikke kunnet slå fast, at Beatles først gjorde sig rigtig bemærket i Danmark – med She Loves You – efter en optræden i et svensk tv-program, som mange danskere kunne se.

4900 hits og 978 kunstnere at søge i

Danskehitlister.dk indeholder informationer om kunstnere, titler og placeringer på de fleste af DR’s hitlister fra 1963 til i dag, inkl. oversigter og statistiske oplysninger; du kan bl.a. se, hvilke sange og kunstnere der har ligget højst og længst både i hele listens levetid og i løbet af et enkelt år, og der er mulighed for at sammensætte lister ud fra egne søgekriterier. www.danskehitlister.dk går i luften i morgen lørdag d. 27. marts, nøjagtig 33 år efter Danmarks Radio udsendte sin sidste hitliste.

PS: Det var Elvis, der lå nummer et i januar 1963, og She Loves You levede på hitlisterne i hele 27 uger!