25. maj 2010

Kanonisering og identitetsdannelse i oldtidens Ægypten og Mesopotamien

Den litterære kanon har været et centralt identitetsskabende medium siden skriften blev opfundet for over 5000 år siden. Oparbejdelse, sortering og fortolkning af tekster, opbygning af biblioteker, og prioritering af visse tekster frem for andre, har igennem hele historien tjent som et vigtigt redskab i udviklingen af fælles sociale, kulturelle og politiske samfundsværdier, så vel som i afgrænsningen af enkeltstående gruppers særlige historiske eller kulturelle referenceramme.

Den 26.-28. maj afholder Center for Kanon og Identitetsdannelse på Københavns Universitet konferencen 'Problemer i forståelsen af kanonisering og identitetsskabelse i oldtidens Ægypten og Mesopotamien'. På konferencen vil der være bidrag fra en række internationalt anerkendte forskere indenfor ægyptologi, assyriologi og religionshistorie.

- Kanon er et middel til at organisere og afkode viden og information, og en litterær kanon afspejler en særegen forståelse af enhver kultur. Her i Danmark behøver man kun at tænke tilbage på den debat, der fulgte udarbejdelsen og udgivelsen af Kulturministeriets Kulturkanon i 2005, for at forstå både den overordnede betydning af kanonisering og dens underliggende mekanismer, forklarer en af konferencens arrangører, ph.d.-studerende Agnete Wisti Lassen, om konferencens tema.

Et område i vækst

Kanon og dens betydning for identitetsdannelse er et forskningsområde i vækst inden for en række videnskabelige discipliner. Center for Kanon og Identitetsdannelse, under Københavns Universitets Stjerneprogram, fokuserer navnlig på de skriftlige vidnesbyrd fra Ægypten og Mesopotamien, der hver især spænder over de første tre årtusinder af menneskets historie frem til begyndelsen af vor tidsregning, og koncentrerer sig om etableringen og brugen af de tidligste biblioteker, konstruktionen af social identitet på basis af tekster, og en tværkulturel sammenligning af udviklingen i de to geografiske områder.

Konferencens primære mål er at indbyde til en debat om forskellige aspekter og forståelser af kanonisering og identitetsdannelse i oldtidens samfund, særlig i forhold til boglig viden, opbyggelsen af social identitet, kanon som en afspejling af sociale og politiske strukturer, styring og administration af forskellige former for viden, samt det teoretiske og praktiske grundlag for opbygning, bevaring og fortolkning af en litterær kanon.

Se hele konferenceprogrammet.

Det praktiske

Konferencen finder sted den 26.-28. maj 2010 på Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, Njalsgade 126, i auditorium 23.0.50.

Tilmelding er gratis, men obligatorisk. Tilmeldinger bedes venligst sendt til Rana Salim på: rsalim@hum.ku.dk.

For yderligere information, kontakt da Agnete Wisti Lassen, Center for Kanon og Identitetsdannelse, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier på telefon: 35 32 96 17 eller e-mail: alassen@hum.ku.dk