17. august 2010

Forstå Sydstaterne, hvis du vil forstå USA

Jazz, film som Borte med blæsten og Mississippi Burning, orkanen Katrina, borgerrettighedsbevægelsen i 60'erne og 70'erne, Ku Klux Klan og den amerikanske borgerkrig. Associationerne er mange, når talen falder på de amerikanske sydstater, men Sydstaterne er meget andet end de ofte noget stereotyper billeder, vi slæber rundt på. Det handler en konference på Københavns Universitet om.

Konferencen 'Creating and Consuming the U.S. South' finder sted på Det Humanistiske Fakultet den 19.-21. august, og i løbet af konferencens tre dage vil forskere fra ind- og udland præsentere og debattere en række forskellige og aktuelle emner inden for sydstatsforskningen. Konferencen er tværfaglig og forener forskere inden for New Southern Studies, der inkluderer fagområder som historie, kultur-, litteratur-, mediestudier.

Romantisk image sælger

Et af konferencens mange temaer vil være den Southernisation af USA og amerikansk økonomi, der er opstået de senere år, og som går ud på, at meget af det, man tidligere forbandt meget med Sydstaterne, som fx lave indkomster, ufaglært arbejde og et fravær af overenskomster og fagforeninger, nu i stigende grad kan ses over hele USA.

Siden borgerkrigen er Sydstaterne blevet fremstillet og har solgt sig selv kulturelt - både i USA og i resten af verden, og deltagerne vil bidrage med nye vinkler på, hvordan hele sydstatskulturen har udviklet sig, og hvad det egentlig er, Syden har gjort for at sælge sig selv, fortæller en af konferencens arrangører lektor Martyn Bone fra Københavns Universitet. Han forklarer:

- Tidligere var fattigdom, racisme og manglende infrastruktur nogle af de ting, man forbandt med Sydstaterne, men områdets image har ændret sig meget gennem de senere år. På et tidspunkt begyndte man nemlig at arbejde på, hvordan man bedst kom væk fra det uheldige og ikke særligt 'sælgende' image, og hvordan man bedst kunne sælge Sydstaterne til fx turister fra Nordstaterne og Europa. Man forsøgte derfor at markedsføre en meget romantisk forestilling om sydstaterne som en slags mytelignende område, hvor klimaet er godt, og hvor der stadig eksisterer en stemning af Southern nostalgia med charleston, jazz- og bluesmusik, small town rural communities, kølig iste og hvide magnoliatræer, siger Martyn Bone og fortsætter:

- Det er så vigtigt at forstå Sydstaterne, hvis man vil forstå USA generelt. Men forståelsen af The South kan også være et vigtigt redskab i forståelsen af fx globaliseringen og kultur som en salgsvare, tilføjer Martyn Bone.

Glossy konstruktion bedre end alternativet

Scott Romine fra University of North Carolina, Greensboro er en af de udenlandske forskere, der er med på konferencen. I hans nyeste bog 'Real South' argumenterer han for, at Sydstaterne ikke længere er ægte, men bare en konstruktion. Men ifølge Romine er der måske ikke noget galt i det, for denne 'fake' konstruktion er under alle omstændigheder bedre end den racisme og fattigdom, der var tidligere. Måske er dette tab af autencitet ikke så slemt, hvis det faktisk betyder, at udviklingen er gået i en bedre retning, og at der er mindre racisme og fattigdom, end der var for 40 år siden, argumenterer Scott Romine i sin bog - og på konferencen.

The Cradle of Jazz

Sydstaterne og New Orleans som the cradle of jazz hænger uløseligt sammen i de fleste menneskers bevidsthed, og musik er også et af konferencens store temaer. Postdoc Anne Dvinge fra Københavns Universitet vil tale om jazz i foredraget 'No Shame. There's Pride on Bourbon Street', og Adam Gussow, der udover at være ansat på University of Mississippi, også selv er udøvende bluesmusiker, vil i foredraget 'A Mississippi Academic's Adventures in the Blues Tourism Business' tale om Syden og den gamle blues-kultur, der er så kendt verden over. Derudover vil Gussows foredrag også handle om skismaet mellem både at være akademiker og en del af det musik- og blues-miljø, han forsker i. Adam Gussow skal, ud over sit foredrag, også spille en koncert, imens han er i København. Det foregår lørdag aften på Mojo Blues Bar i København, hvor han skal optræde med den danske blues-harmonikaspiller Lars Ringgaard.

Se programmet og læs mere om konferencen.

Tid og sted

Konferencen Understanding the South, Understanding Modern America - Creating and Consuming the South', Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, Njalsgade 120, auditorium 23.0.50 (nye KUA).

Konferencearrangør, lektor Martyn Bone, tlf.: 28 99 27 40, e-mail: bone@hum.ku.dk eller kommunikationsmedarbejder Pernille Munch Toldam, tlf.: 29 92 41 69, e-mail: pmunch@hum.ku.dk