5. april 2010

"Don't be evil": Førende Google-forsker besøger KUA

Lige siden de første internetbrugere indtastede de første søgeord på Google i 1998 har søgemaskinen vokset sig til at være ikke bare et af internettets men et af verdens største brands. Flere hundrede millioner mennesker bruger hver dag Googles mange forskellige services - og lige meget om søgningen handler om 'Rolling Stones', 'raketvidenskab', 'rickshaw' eller 'rottebekæmpelse' kan Google sandsynligvis fortælle dig alt det, du vil vide. Den frække dreng i klassen går helst sine egne veje, og Google har for mange mennesker i det digitale vidensamfund overtaget de fysiske encyklopædier og opslagsværkers rolle. Og ud over at være den største og mest veludviklede søgemaskine i verden, står virksomheden Google også bag succeser som YouTube, G-mail, Blogger, Google Map og Google Scholar.

Når professor Dan L. Burk onsdag den 7. april under titlen "Google Keyword Advertising: How consumers lose in the fight over Internet trademarks" gæster Københavns Universitet får besøgende mulighed for at høre mere om søgemaskinegiganten og for at debattere med en af verdens førende forskere inden for internetlovgivning og forskningen i Google.

Demokratiets forkæmper - eller?

Google markedsfører sig under mottoet 'Don't be evil', og selvom virksomheden har ry for at være 'one of the good guys' og fortalere for åbenhed og en demokratisering af internettet med tjenester som bl.a. YouTube og Blogger er internetgiganten den seneste tid røget ind i lidt af et stormvejr. Fx har Googles stiftere, der noget modstræbende siden 2006 har udøvet selvcensur for at kunne fungere i Kina, besluttet at trække sig ud af Kina i marts 2010, og det er der delte meninger om: Tilhængerne mener, at Google har kæmpet for ytringsfriheden, modstanderne at Google har svigtet netop ytringsfriheden og ladt de kinesiske internetbrugere i stikken.

Det er bl.a. Googles situation i Kina og internetgigantens rolle i øvrigt som indsamler af data - data, som det ikke nødvendigvis er alle, der har lyst til at aflevere og få offentliggjort - der har givet Google et lidt ramponeret ry på det seneste, og det er nogle af de emner, det vil være muligt at høre om og diskutere, når Dan L. Burk besøger Københavns Universitet.

Om Dan L. Burk

Dan L. Burk er internationalt anerkendt for sin forskning i cyber-lovgivning og bioteknologi, og han underviser bl.a. i copyright, patentering og e-handel. Han er derudover forfatter til en række artikler og bøger om de nye teknologiers lovmæssige og sociale konsekvens. Burk har bl.a. undervist på Stanford Law School, Cornell Law School og Berkeley.

Ud over Dan L. Burks oplæg vil der i løbet af eftermiddagen også være oplæg af forskere fra Københavns Universitet og IT-Universitetet, og der vil være tid til spørgsmål og diskussion.

Arrangementet, der er arrangeret i et samarbejde mellem Københavns Universitet og IT-Universitetet løber af stabelen onsdag den 7. april 2010, klokken 14.15-17 i lokale 23.0.49, bygning 23, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Yderligere information kan fås hos professor Klaus Bruhn Jensen, Københavns Universitet på mail kbj@hum.ku.dk eller telefon 29258651 eller hos Gitte Stald, IT-Universitetet, på mail stald@itu.dk eller telefon 31146045.