22. august 2007

Uskrevne regler styrer computerspillet

Ude i skoven eller inde foran computeren – rollespil foregår begge steder. Og slægtsskabet mellem klassisk og online-rollespil kan let forlede én til at tro, at computerspillet bare oversætter spillereglerne til programkode. Men sådan er det ikke, konkluderer Anne Mette Thorhauge i sin ph.d.-afhandling "Computerspillet som kommunikationsform".

I en række cases har hun iagttaget, hvordan computerspillere selv udformer deres spilleregler, når de handler og kommunikerer på baggrund af det forprogrammerede system. Det er denne række af uskrevne regler, der i virkeligheden styrer slagets gang i computerspillenes verden – og skaber mange typer af spil og en ny verden af spil og kommunikation i ét.

Frodo går sine egne veje

Ud over online-rollespil er det strategispillene World of Warcraft og Warcraft III, der er under lup i Anne Mette Thorhauges ph.d.-afhandling. Via sine casestudier argumenterer hun for, at det ikke er det programmerede system, der definerer spillets regler – det er spillerne selv. På det punkt gør hun op med hidtidige computerspilteorier, der hævder det modsatte.

I Thorhauges afhandling finder man blandt andre spilleren med aliasset Frodo, der er mere optaget af at hænge ud med andre spillere og udforske spillets verden, end han er optaget af at løse quests og stige i level.

En anden case er aliasserne Lasse og Pelle, der spiller Warcraft III. De er hhv. far og søn, og netop denne kommunikative ramme fra virkelighedens verden viser sig at være afgørende for de spilleregler, der bliver fulgt.

”Computerspillet kan lægge op til specifikke regler eller fiktioner, ligesom spillerfællesskaber kan opretholde bestemte konventioner for, hvordan et computerspil bør spilles. Men det er i selve spilsituationen, at disse regler og fiktioner realiseres på varierende facon. Mit studie viser, at det ikke kun er det programmerede system, men i høj grad den kommunikation, der foregår mellem spillerne, der bestemmer spilleregler og handlingsrammer i spillet”, siger Anne Mette Thorhauge.

Forsvar

Anne Mette Thorhauge forsvarer sin ph.d.-afhandling "Computerspillet som kommunikationsform” fredag den 24. august kl. 13 i lokale 22.0.11 (det nye KUA) på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120.

Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 80, 2300 København S

Anne Mette Thorhauge, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Njalsgade 80 Arbejde: 35 32 81 33, mobil: 61 27 20 97, e-mail: annemette@thorhauge.dk