Målbare standarder for kvalitet

Nedenfor listes fakultetets målbare standarder for kvalitetssikring af uddannelser.

Fra KUnet kan du se, hvordan data og nøgletal opgøres, og du kan trække  aktuelle tal om uddannelserne.

Se portal for uddannelsesstatistik på KUnet.

 

 

 

 

Frafaldet må ikke overstige 19 %.

 

 

ECTS-produktionen for bacheloruddannelserne skal være mindst 49 ECTS om året og mindst 45 ECTS om året for kandidatuddannelserne.

Monitoreres via

 

 

 

Andelen af ledige 4. til 7. kvartal efter fuldført uddannelse må ikke overskride 18 %.

Monitoreres via

 

 

Antallet af undervisningstimer skal for den enkelte bacheloruddannelse være minimum 12 timer om ugen pr. semester og minimum 8 timer per uge på kandidatuddannelserne første år. Et semester består af 14 uger.

Monitoreres via

 

 

 

 

 

 

 

 

Bachelorstudiestart
Alle uddannelser tilbyder mindst tre introduktionsdage samt en hyttetur eller tilsvarende socialt arrangement.

Kandidatstudiestart
Alle uddannelser tilbyder en kandidatintroduktion af mindst én halv dags varighed.

Internationale studerende
Studiestarten for full degree-studerende forløber over minimum to dage. Studiestarten for udvekslings- og gæstestuderende studerende varer mindst en dag.

Monitoreres via 

 

 

Alle nyansatte adjunkter skal inden for de første 3 år af deres ansættelse gennemgå et universitetspædagogikum.

Der foretages løbende en evaluering og sikring af undervisernes pædagogiske kvalifikationer gennem MUS, hvor forskningstilknytningen også diskuteres.

Institutlederen hhv. studielederen aftaler ved MUS, hvilke efter- og videreuddannelses tilbud der skønnes hensigtsmæssigt for den enkelte underviser. Anden kursusaktivitet og workshops, blandt andet i kollegasparring, for nye og erfarne undervisere aftales efter den enkelte undervisers behov.

Er der gentagne klager over den samme underviser over en toårig periode, undersøger institutlederen for VIP og studielederen for DVIP omstændighederne og orienterer efterfølgende dekanen om eventuelle handlingstiltag.

Monitoreres via 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uddannelsesniveau
Det skal sikres, at alle, der er involverede i vejledning, har de nødvendige og tilstrækkelige kompetencer til at varetage vejlederrollen.

Opkvalificeringens omfang og former skal fremgå af den årlige afrapportering til dekanen om studie- og karrierevejledning.

Evaluering og undersøgelser
Vejledningsenheden skal løbende evaluere dens indsats og bruge resultaterne til at forbedre studie- og karrierevejledningen.

Overvejelser vedrørende evaluering og evalueringsmetoder beskrives i den årlige afrapportering om studie- og karrierevejledning.

Henvendelsesregistrering
Vejledningsenhederne skal registrere antallet af henvendelser.

I forbindelse med den årlige afrapportering til dekanen, opsummerer Uddannelse & Studerende den samlede henvendelsesstatistik for fakultetet.

Service Level Agreements (SLA)
Hver vejledningsenhed skal fastsætte egne servicemål for sin vejledningsindsats. Målene angives i den årlige afrapportering til dekanen om studie- og karrierevejledning og bør løbende justeres efter de studerendes behov og ønsker.

Stud./vejleder-ratio
For at sikre en høj kvalitet i den enkelte vejledningsenhed skal der mindst være ét vejlederårsværk for hver 950 fuldtidsstuderende.

Tilgængelighed
Alle vejledningsenheder skal sørge for, at tilgængelighed imødekommer de studerendes behov for kontakt. Som udgangspunkt bør det være muligt at få kontakt og betjening dagligt i semestermånederne.

Monitoreres via