2. december 2016

"Min filosofi har været ikke at have for meget gæld"

teglværkshistorie

Teglværksejer Carl Matzen, Egernsund, fortæller teglværkshistorie. 1992 (18:40 min.). Han fortæller om slægten, sin egen uddannelse, sit arbejde og om teglværkets historie fra grundlæggelsen i 1750 som en af de ældste familiedrevne virksomheder i Danmark. Carl Matzens søn Peter er nu 8. generation af teglværksejere af samme slægt og på samme sted i det gl. teglværkslandskab ved Egernsund, omkring Nybøl Nor og langs Flensborg Fjord. I 1988 blev driften udvidet med køb af Graasten Teglværk, hvorved produktionskapaciteten blev forøget til 25 mio. mursten årligt, og i 1994 oprettedes sammen med teglværksejer Chr. A. Petersen PM Tegl Egernsund, der hovedsageligt producerer gulvtegl.

Baggrund

Carl Matzen (1929-2023) har lige siden overtagelsen af teglværksdriften efter sin far i løbet af 1950’erne lagt stor vægt på at modernisere teglværket i takt med den nyeste teknologiske udvikling samtidig med, at dette ikke skulle ske for lånte penge.

I 1970 kvæstede han sit ene ben ved en skiulykke og benet blev stift. Men indtil da arbejdede han på lige fod med de øvrige teglværksarbejdere i produktionen, og gennem hele sit lange liv har han interesseret sig levende for teglproduktion og innovation, teglværkshistorie og slægtshistorie.

Desuden har Carl Matzen været særdeles aktiv i lokalsamfundet, ikke kun som medlem af det tyske mindretal som bestyrelsesmedlem i Deutscher Schulverein, i Broager kommunalbestyrelse valgt på Borgerlig Fællesliste samt i Broager Sparekasses bestyrelse. Desuden var han i en lang årrække medlem af bestyrelsen for salgsorganisationen De Forenede Teglværker (Egernsund) og blev også formand.

I 1988 købte Carl Matzen aktierne i Gråsten Teglværk (grundlagt 1903) og overlod driften til sin søn Peter (f.1962). Herved steg den samlede murstensproduktion til ca. 25 mio stk. årligt. Peter Matzen driver i dag begge teglværker. Han er nu 8. generation af teglværksejere på stedet.

Om Matzens Teglværks lange historie på stedet siges det i familien: ”Vi er stolte af traditionen, men vi kan ikke leve af den!”

Såfremt arkiver, museer, biblioteker og andre forsknings- og undervisningsinstitutioner ønsker at downloade, kopiere og anvende eller vise dokumentarprogrammerne, rettes henvendelse til:

Kommunikationsmedarbejder Carsten Munk Hansen
Det Humanistiske Fakultet
Mail: carstenhansen@hum.ku.dk

Dette gælder også TV-stationer m.v.