Genresignatur

Ukonventionelle genremærkater som retorisk og æstetisk virkemiddel i skønlitteraturen


Jacob Ølgaard Nyboe forsvarer sin ph.d.-afhandling.

 

En skønlitterær bog kan gennem en genreangivelse på forsiden foretage en selvkarakteristik, der samtidig
er en indikation af, hvordan tekstens afsender(e) gerne vil have, at den skal læses – fx som roman i
modsætning til som selvbiografi. Via genreangivelsen præges de potentielle læseres forventninger til selve
teksten, og der etableres et rum for forhandling. Afhandlingen undersøger en tendens i nyere dansk
litteratur (1960-2016) til at bryde med de etablerede genrekategorier og gennem en unik, ukonventionel
genremærkat (en genresignatur) at postulere en genremæssig særstatus. Der er således tale om
genresignaturer, når Svend Åge Madsen karakteriserer et tidligt værk som uroman, når Lars Skinnebach
udsender en samling af genrer, eller når Hans Otto Jørgensen skriver en Andy Warhol-komposition.

I den første af fem artikler kortlægges genresignaturens udbredelse i de seneste 17 års danske litteratur, og der foretages en (genre)teoretisk indkredsning af fænomenet på baggrund af en definition af genremærkaten som en genre i sig selv. Det demonstreres, hvordan genresignaturen udgør en metafiktiv markør, der signalerer genrebevidsthed og fornyelse – og i øvrigt ekspliciterer en række væsentlige genreteoretiske forhold. I de to følgende artikler nærlæses tekster af Madsen og Skinnebach med særlig fokus på samspillet mellem genresignatur og tekst. Det er her en pointe, at genresignaturen kan ses som et kondenseret udtryk for værkernes (litteratur)politiske projekter – og at den spiller en rolle i receptionen. Den fjerde artikel undersøger en række læsekredsdeltageres (n=115) respons på genresignaturer, hvilket peger på, at deres betydningspotentiale ikke altid forløses i praksis. Endelig undersøges genresignaturer samt mere konventionelle genremærkaters betydning for forventninger til og bredhedsvurderingen af udvalgte (ikke læste) bøger i en stort anlagt kvantitativ undersøgelse (n=539). Her påvises en signifikant effekt af genremærkater såvel som –signaturer, dog i tydeligt samspil med andre forsidesignaler.

 

 

Through a genre designation, a literary book can characterize itself and indicate how its sender(s) wants it to be read – e.g. as a novel as opposed to as an autobiography. Thus, the genre designation influences the expectations of potential readers and establishes a space for negotiation. The thesis examines the use of unique, unconventional genre labels (genre signatures) as a tendency within modern Danish literature (1960-2016). Examples of genre signatures is Svend Åge Madsens uroman (unnovel), Lars Skinnebachs genrer (genres) and Hans Otto Jørgensens Andy Warhol-komposition (Andy Warhol Composition) used as generic descriptions.


The first of five articles offers a record of genre signatures in the last seventeen years of Danish literature. The phenomenon is then developed theoretically through a definition of the genre label as a genre. It is demonstrated how the genre signature is a metafictional marker of generic awareness and innovation, and how it highlights several salient genre theoretical issues. The two following articles offers a close reading of texts by Madsen and Skinnebach with a focus on the relation between genre signature and the text. It is shown how the genre signature can be seen as a condensed expression of the project of the respective works – and that it plays a part in the reception of them. The fourth article surveys 115 book circle participants’ responses to genre signatures, and it is suggested that the interpretational potential of the signature is not always fulfilled. Finally, a large quantitative survey (n=539) explores the effect of genre signatures and conventional genre labels effect on expectations towards and the audience appeal of selected (unread) books. A significant effect of both labels and signatures is demonstrated. However, the effect is established in interaction with other signals on the book covers.

 

Bedømmelsesudvalg

  • Lektor Torben Jelsbak, formand (Københavns Universitet)
  • Lektor Louise Mønster (Aalborg Universitet)
  • Professor, Klaus Müller-Wille (Universität Zürich)

Leder af forsvarshandlingen

  • Institutleder John Edelsgaard Andersen (Københavns Universitet)

Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån hos:

  • Informationen på KUB Søndre Campus, Karen Blixens Plads 7
  • Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst i Diamanten, Søren Kirkegaards Plads 1 (kun gennemsyn)
  • Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab (NorS), Njalsgade 120, 2300 København S