Film i skolen

En undersøgelse af børns multimodale interaktioner i en filmproduktionspraksis med iPads


Thilde Emilie Møller forsvarer sin ph.d.-afhandling.

 

Afhandlingen omhandler 4. klasses elevers samarbejde i en filmproduktionspraksis med iPad som anvendt produktionsværktøj i faget dansk i folkeskolen. Igennem videoobservationer, som udgør afhandlingens primære datamateriale, er det muligt at iagttage, at iPad’en har konsekvenser for elevernes arbejde med at skabe film, og at elevernes samarbejde særligt kommer til udtryk igennem kropslige handlinger omkring iPad’en.

I afhandlingen præciseres filmproduktion på iPad som en cirkulær bevægelse mellem optagelse, refleksion og redigering. Denne forståelse udfordrer den lineært orienterede filmpædagogik, som tager sit udgangspunkt i før-produktion, produktion og efter produktion som på hinanden følgende faser der skal faciliteres pædagogisk. Derudover præciseres forståelsen af samarbejdet omkring filmproduktion på iPad som noget, der i høj grad etableres og opretholdes gennem kropslig interaktion, herunder gennem evnen til at praktisere ’kropslig lydhørhed’ og etablere ’et fælles blik’ på filmproduktionen.

Derudover sammenholdes de fremkomne elevfilm med elevernes evaluering og refleksion heraf. Fokus er her på, i hvilket omfang det praktiske arbejde med filmproduktion også udmønter sig i evnen til at reflektere over filmæstetiske spørgsmål på et mere analytisk plan. De centrale iagttagelser vedrører forholdet mellem skabelsesproces, produktion og refleksion.

Afhandlingens analyse udmunder i en diskussion af relevante perspektiver og tilgange, når filmpædagogiske forløb skal evalueres. Forståelsen af filmproduktion som en cirkulær proces, væsentligheden af et fælles blik og kropslig lydhørhed samt et udfoldet perspektiv på evaluering af filmpædagogiske forløb udgør afhandlingens centrale fund.

 

 

The dissertation deals with the fourth-grade students’ collaboration in a film production practice, using iPads as a production tool in the Danish public school. Through video observations, which serves as the dissertation’s primary source of empirical data, it becomes clear that iPads have a great impact on the students’ work when creating films, and that the students’ collaboration largely is expressed through embodied interactions around the iPad.

In the dissertation film production on iPads is defined as a circular movement between recording, reflection and editing. These findings challenge linearly oriented film education, which takes its starting point in preproduction, production and post production in successive phases, which must be facilitated pedagogically.

In addition, the students’ films are compared with the students’ evaluation and reflection. The dissertation’s focus here is to which extent the practical work in film production is also reflected in the student’s ability to reflect on film aesthetic issues on a more analytical level. The central observations touch on the relationship between the creation process, production and reflection.

The dissertation’s analysis is concluded in a discussion of relevant perspectives and approaches when evaluating film education. This dissertation gives rise to discuss a renewed awareness of media technologies in film production practices, and further to discuss film education in a broader perspective.

 

Bedømmelsesudvalg

  • Lektor Anne Mette Thorhauge, formand (Københavns Universitet)
  • Professor Anna Sparrman (Linköping Universitet)
  • Professor Ola Erstad (Oslo Universitet)

Leder af forsvarshandlingen

  • Lektor Kjetil Sandvik (Københavns Universitet)

Et antal eksemplarer af afhandlingen vil blive fremlagt til gennemsyn og hjemlån inden forsvaret på Københavns Universitetsbibliotek, Søndre Campus og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling (MEF), Karen Blixens Plads 8, 2300 København S.