- den bedste, troeste og smukkeste Lighed

Følelse og ideal i C.W. Eckersbergs portrætter


Anna Schram Vejlby forsvarer sin ph.d.-afhandling.

 

Afhandlingen fortolker C.W. Eckersbergs portrætter ud fra formelle, filosofiske og sociale synsvinkler. Afhandlingen bevæger sig fra samfund til subjekt, fra ydre omstændigheder til indre rørelser, fra overordnede europæiske strømninger inden for kunst og filosofi til den subjektive oplevelse af følelsen dengang og i dag.

Eckersbergs udtalte ønske var at male ”Sandheden”. Den sandhed tolkes i afhandlingen som hans forsøg på at nedfælde et idealt subjekt og dermed hele en oplevet splittelse på baggrund af den tyske idealismes tanker om en virkelighed, der ikke lider af en kartesiansk sjæl-legeme-adskillelse. Eckersberg forløser idealet formelt og stilistisk gennem en streng form, som er båret af linjen mere end af farven og det maleriske – inspireret af den antikke, arkaiske kunst og prærenæssancens æstetik.

Afhandlingen indskriver Eckersberg i en tværeuropæisk bølge af primitivisme og sætter ham i forbindelse med bl.a. franske J.-A.-D. Ingres og de tyske nazarenere. Afhandlingen diskuterer desuden det følelsesmæssige indhold i portrætterne gennem analyser af gestiske og kompositoriske elementer forstået i forhold til periodens sociale konventioner og dannelsesidealer. Afslutningsvis holdes resultaterne op mod en nutidig forståelse af portrætterne.

 

 

The thesis analyses the portraits of C.W. Eckersberg from formal, philosophical and social perspectives. The thesis moves from society to subject, from outer circumstances to inner emotions, and from general European currents in art and philosophy to the subjective experience of emotion at the time of Eckersberg and today.

Eckersberg’s express intention was to paint ‘the truth’. In the thesis, this ‘truth’ is interpreted as his endeavour to capture the ideal subject and thereby bridge the experiential divide against the background of German idealism’s approach to reality, as opposed to the dualism of the Cartesian mind-body split. Inspired by the simplified aesthetics of archaic and Pre-Renaissance art, Eckersberg realizes this ideal formally and stylistically through stringent works borne by line rather than colour or painterly qualities.

The thesis inscribes Eckersberg in a pan-European wave of primitivism, linking him to the French painter J.- A.-D. Ingres and the German Nazarenes, among others. The thesis also addresses the emotional content of the portraits through an analysis of their gestural and compositional elements in relationship to the social conventions and the civilization and cultivation ideals of the period. Finally, these conclusions are related to contemporary readings of the portraits

 

Bedømmelsesudvalg

  • Lektor Ragni Linnet Christensen, formand (Københavns Universitet)
  • Lektor Karina Lykke Grand (Aarhus Universitet)
  • Docent Martin Olin (Nationalmuseum, Stockholm)

Leder af forsvarshandlingen

  • Lektor Maria Fabricius Hansen (Københavns Universitet)

Et antal eksemplarer af afhandlingen vil blive fremlagt til gennemsyn og hjemlån inden forsvaret i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab (IKK), Karen Blixens Vej 1, 2300 København S.