Genrer som rammer

Et genreanalytisk studie af institutionelle skrive- og eksamenspraksisser i det almene gymnasiums danskfag med afsæt i en diskussion af pragmatisk genreteori

Anne Smedegaard forsvarer sin ph.d.-afhandling.

 

Afhandlingen undersøger, hvordan henholdsvis Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (UVM), dansklærere og gymnasieelever definerer og anvender tre skriftlige eksamensgenrer i det almene gymnasiums danskfag (stx), kronik, essay og litterær artikel. Gennem dokumentanalyse af 17 ministerielle dokumenter om de tre genrer påvises en række uoverensstemmelser ved ministeriets genrebeskrivelser samt en tendens til, at beskrivelserne præsenteres som objektive, homogene og udtømmende.

Elevernes genrekonstruktioner afdækkes gennem sproglige analyser af i alt 11 udvalgte gymnasieelevers essay og kronikker, hvor der fokuseres på elevernes brug af stemmemarkører. Analyserne kombinerer kvantitative og kvalitative analysemetoder og viser, at det er muligt at udvikle detaljerede genrebeskrivelser af essay- og kronikgenren, samt at selv- og læserfremhævelsesmarkører bruges væsensforskelligt i lavt- og højt-evaluerede essay og kronikker.

Analyser af tre gymnasielæreres skriftlige feedback på essay og kronikker viser, at elevernes anvendelse af selv- og læserfremhævelser stort set ikke tematiseres i feedbacken. Dertil påvises en stor diskrepans mellem de emner og feedbackhandlinger, som anvendes i feedback på henholdsvis højt- og lavt-evaluerede kronikker/essay. I forlængelse heraf argumenteres der for, at analyserne beskriver en generel fagkultur, samt at denne feedbackkultur med reference til Bourdieu kan beskrives som symbolsk voldelig.

Afhandlingens teoretiske diskussion resulterer i formuleringen af en femleddet pragmatisk genredefinition. Denne inddrages sammen med afhandlingens analytiske resultater i afhandlingens afsluttende didaktiske refleksioner, hvor der gives konkrete forslag til, hvordan nuværende danskfaglige praksisser i stx kan videreudvikles.

 

 

This thesis investigates how the Ministry for Children, Education and Gender Equality, teachers of Danish, and pupils in upper secondary school define and invoke the three standard exam genres of Danish: the debate article, the essay, and the literary article. A study of 17 instructional documents regarding the three genres demonstrate that the Ministry operates with
objective, homogenous and exhaustive genre definitions, resulting in blindness towards inherent inconsistencies.

As regards the pupils understanding of the examination genres, a study of 11 selected pupils’ essays and debate articles reveals that a combination of quantitative and qualitative analyses can lead to descriptions of a number of genre defining features that are invoked to accomplish important self- and reader mentioning.

The study also finds that the use of self- and reader mentioning varies systematically in terms of how the assignments are assessed. Furthermore, three teachers’ written feedback to essays and debate articles are analysed. They show that comments regarding the use of self- and reader mentioning are almost entirely absent in teachers’ feedback. Moreover, the study reveals an overall discrepancy between the kinds of feedback teachers provide to high versus low assessed student papers.

The dissertation’s theoretical discussion leads to a five-pronged definition of a pragmatic genre understanding that supports the final didactical reflections, which entail concrete suggestions regarding how to further develop and improve the teaching subjects in upper secondary Danish.

 

Bedømmelsesudvalg

  • Professor Anne Holmen, formand (Københavns Universitet)
  • Professor emer. Sigmund Ongstad (Universitetet i Oslo og Akerhus)
  • Lektor Nikolaj Frydenbjerg Elf (Syddansk Universitet)

Leder af forsvarshandlingen

  • Lektor Dorthe Duncker (Københavns Universitet)

Et antal eksemplarer af afhandlingen vil blive fremlagt til gennemsyn og hjemlån inden forsvaret i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Njalsgade 120, 2300 København S.