22. juni 2009

Ny afhandling om latinamerikansk kultforfatter

glemt forfatter

Det er de færreste danske læsere, som kan nikke genkendende til navnet Felisberto Hernández (1902-1964). Men sådan står det faktisk også til i forfatterens eget hjemland Uruguay og i Latinamerika, hvor Hernández først og fremmest læses af andre forfattere. De er til gengæld begejstrede for ham, og en stor forfatter som Gabriel Garcia Márquez berømmer hans fortællingers evne til at forundre og unddrage sig almindelige litterære definitioner. I en ny ph.d.-afhandling drager Ingrid Agostoni denne oversete kultforfatter frem af glemslen og viser, hvordan Hernández i sin fiktion formår at sætte den menneskelige forestillingsevne i centrum.

- I Hernández’ fortællinger smelter den almindelige og genkendelige verden sammen med en underlig og bizar fiktion, mellem det uvirkelig og det virkelige; hans historier har en særlig evne til at balancere mellem forskellige måder at betragte verden på, forklarer Ingrid Agostoni.

Felisberto HernándezIngrid Agostoni forsøger i sin afhandling at flytte fokus fra de traditionelle biografiske og psykoanalytiske læsninger af Felisberto Hernández’ forfatterskab og se fortællingerne som erkendelsesformuleringer, der udforsker forestillingsevnen, sproget, selvet og verden.

Om Felisberto Hernández

Felisberto Hernández blev født i Montevideo, Uruguay, i 1902. Som ganske ung begyndte han at spille klaver og fik en karriere som salonpianist. Han debuterede som forfatter i en alder af 23 og nåede at skrive i alt ti små bøger med korte fortællinger, der har hensat mange læsere i en tilstand af både begejstring og forundring.

Begejstring fordi hans fortællinger virker forfriskende anderledes og nyskabende i forhold til så mange andre foregående og samtidige forfatter. Forundringen skyldes, at han skriver fra hidtil usete vinkler og om tematiske størrelser, der kan savne definitioner.

To af Felisberto Hernández’ novellesamlinger er oversat til dansk: Det oversvømmede hus, Arena, 1980 og Koncerten og andre fortællinger, Politisk Revue, 2005.

Forsvar

Det offentlige forsvar for Ingrid Agostonis ph.d.-afhandling ”Felisberto Hernández og fortællingens verdensåbnende funktion” finder sted tirsdag den 23. juni kl. 13.00  i lokale 15.1.30 A på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 80 (Gamle KUA), 2300 København S. Af hensyn til kandidaten lukkes dørene præcis.

Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 128, 2300 København S.

Ingrid Agostoni, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Afdeling for Spansk, Det Humanistiske Fakultet, mobil: 29 82 46 79, e-mail: agostoni@hum.ku.dk