23. maj 2018

Video: Da Danmark var en filmstormagt

filmhistorie

I denne udgave af samtaleserien Perspektiv kan du høre filmhistorikerne Casper Tybjerg og Isak Thorsen fortælle, hvordan Nordisk Film i begyndelsen af 1900-tallet opbyggede et stort og professionelt produktionsselskab i Valby, der kunne producere hundredvis af film til både de danske og internationale marked. En filmproduktion, der gjorde danske skuespillere som Asta Nielsen, Poul Reumert og Clara Pontoppidan til store stjerner. Og du kan se klip fra nogle af de populære film.

Programmet er en del af samtaleserien Perspektiv, som er et samarbejde mellem TV2 Lorry og Det Humanistiske Fakultet. Videnskab.dk står for optagelserne. Du kan se de andre programmer i serien på fakultetets hjemmeside.