30. januar 2018

Video: Når folket gør oprør mod eliten

perspektiv

I denne udgave af Perspektiv diskuterer lektor Jørn Boisen og professor Morten Heiberg nogle af de mange populistiske bevægelser, der har fået vind i sejlene de sidste år: Front National i Frankrig, Berlusconi i Italien, UKIP i England, separatisterne i Catalonien og – ikke mindst – Trump i USA. Selv om de hver især er meget forskellige, har de alle det til fælles, at de er dybt skeptiske over for ’eliten’ og mener, at de selv er de eneste sande repræsentanter for ’folket’.

Det er dog ikke kun eliten, populisterne retter skytset mod – de peger også på reelle problemer med fx globalisering og arbejdsløshed, som de etablerede partier ikke har kunnet løse. Derfor ser man også flere og flere at de etablerede partier overtage ekstreme synspunkter fra populisterne for ikke at miste stemmer. Men hvor stopper det? Er der grund til bekymring?

Om Perspektiv

Programmet er en del af samtaleserien Perspektiv, som er et samarbejde mellem TV2 Lorry og Det Humanistiske Fakultet. Videnskab.dk står for optagelserne.

Du kan se de andre programmer i serien på fakultetets hjemmeside.