9. januar 2018

Video: Vi skal kunne tale andre sprog end engelsk

perspektiv

I denne udgave af Perspektiv diskuterer sprogforskerne Per Øhrgaard og Lisbeth Verstraete-Hansen, hvad det betyder for et lille land som Danmark, at vi snart ikke længere kan begå os på sprog som fransk, tysk, italiensk og spansk. Og de kommer med konkrete forslag til, hvordan vi stopper sprogdøden i Danmark.

Internationaliseringen og nye kommunikationsredskaber som internettet har betydet, at næsten alle andre sprog end engelsk er trængt i baggrunden – også i uddannelsessystemet, hvor mange sproguddannelser har måttet lukke de seneste år. Et af problemerne er, at dem, der er med til at skabe rammerne for vores sproguddannelser, politikerne og embedsmændene, mener, at det er rigeligt at kunne tale engelsk, når man skal agere på det internationale marked.

Men det er ifølge de to sprogforskere professor Per Øhrgaard og lektor Lisbeth Verstraete-Hansen fra Københavns Universitet en stor misforståelse; selv englænderne føler, at de er ved at sakke bagud i den internationale konkurrence, fordi de kun taler deres eget modersmål, og de er begyndt at opruste på sprogområdet!

Om Perspektiv

Programmet er en del af samtaleserien Perspektiv, som er et samarbejde mellem TV2 Lorry og Det Humanistiske Fakultet. Videnskab.dk står for optagelserne.

Du kan se de andre programmer i serien på fakultetets hjemmeside.