20. januar 2017

Konference stiller skarpt på det post-faktuelle samfunds største udfordringer

post-faktuelt

9. februar er Carlsberg Akademi vært for Center for Information og Boblestudiers første internationale konference. Førende forskere inden for økonomi, information og filosofi vil diskutere, hvad der skal til for at genskabe tilliden til den demokratiske samtale og det økonomiske system, som begge er nødvendige for at løse de alvorlige problemer, verden står over for. Alle interesserede er velkomne, men tilmelding er nødvendig, da der er et begrænset antal pladser.

Ordet ”misinformation” blev for nylig føjet til World Economic Forums liste over de største udfordringer, verden står over for i øjeblikket. Misinformation har længe været et problem på de sociale medier og på internettet, men også stigende grad i de traditionelle massemedier, som bl.a. under det seneste præsidentvalg i USA uforvarende spredte ”fake news”.

Foto: Jason Howie, flickr.com (CC BY-NC 2.0)- Når vi ikke længere kan stole på de informationer, vi skal bruge for at træffe vigtige beslutninger, er et af de første ofre den demokratiske samtale og de demokratiske institutioner, som der desværre næres mistillid til i øjeblikket. Det er afgørende, at vi genskaber tilliden til samtalen, til demokratiet og til faktuel viden, hvis vi skal kunne finde løsninger på klodens presserende problemer, og det er hovedtemaet for konferencen, fortæller professor Vincent F. Hendricks, leder af Center for Information og Boblestudier ved Købehavns Universitet.

Han tilføjer, at de økonomiske systemer har vist sig at være sårbare over for misinformation:

- Det er jo ikke bare meninger, der er nemme at manipulere med på moderne medier. Finansverdenen er dybt afhængig af elektronisk kommunikation, og markedet har vist sig utrolig sårbart over for misinformation og manipulation, hvilket kan spredes med lynets hast nu, og det kan have utrolig store konsekvenser for mange mennesker. Derfor er en del af talerne ved konferencen økonomer, som er optagede af at gentænke systemerne, så vi kan genskabe tilliden til vigtige økonomiske institutioner.

Læs mere om Center for Information og Boblestudier

Tid og sted