Kritik af dansk mediepolitik – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Nyheder > 2017 > Kritik af dansk mediep...

19. december 2017

Kritik af dansk mediepolitik

Medieforskning

Stig Hjarvard, professor og medieforsker på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, har skrevet en kritisk analyse af den aktuelle mediepolitiske diskussion om beskæring af DR’s budget, salg af TV 2 og armslængdeprincippet.

I analysen, som man kan læse i sin helhed på Kommunikationsforum.dk, peger Stig Hjarvard bl.a. på, at:

  • Den mediepolitiske debat er præget af jantelov, hvor dagsordenen domineres af krav om nedskæringer i succesfulde medievirksomheder som DR og salg af TV 2. Et medieforlig bør som hovedærinde have at adressere de udfordringer, som den gennemgribende disruption af medier, forretningsmodeller og brugeradfærd stiller over for produktion og distribution af kvalitetsindhold.
  • Vi befinder os i æraen efter digitale startups. Fremtidens digitale og globale mediemarked kræver store enheder, der er i stand til at sikre distribution på flere platforme i konkurrence med fx Facebook og Google. Små startups og godt indhold er ikke nok i sig selv.
  • Hvis licensen afskaffes til fordel for skattefinansiering, er der behov for en tydeliggørelse af armslængdeprincippet for at sikre DR’s uafhængighed. Nogle politikere demonstrerer i dag stor interesse for at ville påvirke programvirksomheden på detaljeniveau.
  • Der bør stimuleres til samarbejde mellem medier, teknologisk som kommercielt, for at skabe synergier. Offentlige og private initiativer skal ses som gensidigt støttende, ikke som hinandens modsætninger.  

Læs artiklen på Kommunikationsforum.dk