24. maj 2016

Mød europæeren Herman Bang på Københavns Universitet

konference

Herman Bang er et af dansk litteraturs største navne, og mange danskere kender ham fra skoletidens dansktimer. Det er dog de færreste danskere, der ved, at Bangs forfatterskab er kendt langt uden for Danmarks grænser, og at han i sin samtid var en vigtig skikkelse i europæisk ånds- og kulturliv. Denne underbelyste, europæiske side af Herman Bang er temaet for en konference på Københavns Universitet den 2. og 3. juni. Konferencen er åben for alle interesserede.

Nævn Herman Bang for en dansker, og de fleste vil straks nævne berømte romaner som Stuk, Vej Vejen og Tine. At Bang også spillede en stor rolle i europæisk ånds- og kulturliv i sin samtid er der dog ikke særlig mange, der er klar over.

- Den store tyske forfatter Thomas Mann kalder Herman Bang sin ”fjerne bror i Norden”, og han og andre tyske forfattere er i det hele taget stærkt optagede af Bang og den danske og nordiske litteratur. Men også i en række andre europæiske lande spiller den berejste Bang en vigtig rolle omkring år 1900. Det er dette aspekt af Bangs virke som intellektuel og forfatter i Europa omkring forrige århundredeskifte, vi gerne vil belyse med konferencen, fortæller lektor og litterat Anna Sandberg, der sammen med kollegaen Morten Dyssel har arrangeret Europæeren Herman Bang, som konferencen hedder.

Konferencen, der finder sted 2. og 3. juni på Det Humanistiske Fakultet på Amager, byder på foredrag om Bangs rolle som forfatter, journalist, teatermand og intellektuel i europæisk sammenhæng; om hans beskrivelser af de forskellige europæiske kulturer, han møder på sine rejser; og om hans indflydelse på kontinentaliseringen af kulturen og kunsten frem til første verdenskrig.

Se det fulde program for konferencen.

Det er Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Center for Moderne Europastudier og Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, der står bag konferencen. Selskabet De Bangske Morgenmænd er samarbejdspartner. Konferencen er åben for offentligheden, og der er er gratis adgang, men forplejning er på egen regning.

Tid og sted

Europæeren Herman Bang afholdes 2. og 3. juni på Det Humanistiske Fakultet, Karen Blixens Vej 4, 2300 København S i lokale 21.0.54 (”Multisalen”). Tilmelding er ikke nødvendig.

Lektor Anna Sandberg
Institut for Engelsk, Germansk og Romansk