30. maj 2016

Hvad betyder det at vinde EM i fodbold? Kom til debatmøde om bogen Europamestrene

europamestre

6. juni afholder Center for Moderne Europastudier et debatmøde om bogen Europamestrene – Fodbold, Nation, Identitet i Festsalen på Københavns Universitet. Bogen, som er skrevet af forskere og sportsjournalister, tegner et portræt af alle de europæiske landshold, der har vundet EM siden 1980 – deres særlige spillestil og deres stjerner – og diskuterer samtidig mesterskabets betydning for landenes nationale identitet.

Kulturminister Bertel Haarder, prorektor Lykke Friis, tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen, europamester Kim Vilfort, og sportsjournalisterne Luna Christofi og Niels Christian Frederiksen deltager, blandt mange andre, i arrangementet, som er gratis og åbent for alle interesserede. Tilmelding er dog nødvendig.

Forside af bogen

Bogen er skrevet af forskere og sportsjournalister og tegner et portræt af alle EM-vinderhold siden 1980.

”If you can’t join them, beat them!” Sådan sagde daværende udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen 26. juni 1992 – samme dag som Danmark skulle spille EM-finale mod Tyskland – på vej ind til mødet med de europæiske statsledere, som skulle diskutere Danmarks chokerende nej til Maastricht-traktaten tidligere samme måned. Citatet gik verden rundt og fik for en stund alle til at tale om fodbold i stedet for EF.

- Den lille episode med Uffe Ellemann-Jensen demonstrerer med al ønskelig tydelighed, at hvad der sker på fodboldbanen, når europæiske landshold tørner sammen under EM-slutrunderne, ikke kun handler om fodbold. Langtfra faktisk. Bemærkningen og den efterfølgende EM-sejr bekræftede mange danskeres opfattelse af deres fædreland som en antiautoritær Klods Hans-nation, der med snilde og sammenhold kan hamle op med selv de store europæiske nationer, siger historiker Morten Rasmussen, som er leder af Center for Moderne Europastudier (CEMES), og som sammen med kollegaen Dino Knudsen har redigeret bogen Europamestrene – Fodbold, Nation, Identitet. Morten Rasmussen fortsætter:

- Med bogen vil vi forskere sammen med en række førende sportsjournalister netop vise, at EM-titlerne ud over den store sportslige betydning også spiller en meget stor rolle for landenes nationale identitet. For mange danskere er det vel kun befrielsen i 1945, der kan måle sig med EM-triumfen i 1992, og for mange af de andre EM-vindere har sejrene haft tilsvarende stor betydning.

Den 6. juni afholder CEMES et debatmøde i Københavns Universitets Festsal på Frue Plads i anledning af udgivelsen og den forestående EM-slutrunde i Frankrig, som fløjtes i gang d. 10. juni. Alle er velkomne til arrangementet. Det er gratis at deltage, men tilmelding er dog nødvendig.

Uffe Ellemann-Jensen vil under arrangementet overrække et æresdiplom til Kim Vilfort, målscorer fra finalen i 1992, som en anerkendelse af EM-holdets store indsats.

Se programmet og tilmeld dig.

Centerleder Morten Rasmussen
Center for Moderne Europastudier