2. februar 2016

Tabloidmedierne får mest opmærksomhed på nettet

medieforskning

Når vi læser nyheder på nettet, er det primært medier som Ekstra Bladet og BT, der løber med vores opmærksomhed. Det viser en ny undersøgelse af danskernes nyhedsforbrug, som også viser, at nyhedsforbruget på nettet tager en anden form end forbruget på traditionelle medier som tv og papiravis. Det kan få konsekvenser for nyhederne som demokratisk samtale.

Foto: Nicolas Nova, flickr.com, CC BY-NC 2.0

Det er tabloidmedierne, der læses på mobilen.

Når vi sidder i toget eller står i kø i supermarkedet, benytter flere og flere af os lejligheden til lige at tjekke nyhederne på nettet – enten på mediernes egne hjemmesider eller via de sociale medier. Men det er ikke de lange artikler på politiken.dk eller b.dk, vi bruger tiden på; det er i stigende grad tabloidmedier som eb.dk og bt.dk, vi tilgår via vores smartphones og tablets.

Det viser medieforsker Jacob Ørmens nye undersøgelse af danskernes nyhedsforbrug, der bygger på en spørgeskemaundersøgelse om danskernes nyhedsbrug blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen, opfølgende interview med en række nyhedsbrugere samt mediernes egne brugerdata

- Mediernes egne data bekræfter i mønsteret i min spørgeskemaundersøgelse: Nyheder på nettet læses i stigende grad på tabloidavisernes websider. 50 procent af tidsforbruget på alle danske nyhedssites foregår nu på tabloidmedierne, og på mobile platforme er det næste 2/3 af trafikken. Sagt på en anden måde så er et højt online nyhedsforbrug lig med et højt tabloidforbrug, forklarer Jacob Ørmen.

Undersøgelsen er lavet i forbindelse med Jacob Ørmens ph.d.-afhandling ’A Public Conversation in Private Settings’, som han forsvarer 1. februar.

Danskerne har et alsidigt medieforbrug – men gamle medier er under pres

Jacob Ørmens undersøgelse dokumenterer dog også, at de mediebrugere, som kun får nyheder fra sociale og online meder, er et mindretal; de fleste danskere har et alsidigt medieforbrug, hvor de kombinerer gamle og nye medier og platforme.

- Det er en myte, at mange udelukkende får deres nyheder på sociale medier eller nettet, selv om det ofte bliver fremstillet sådan i medierne. Selv de fleste unge mellem 15 og 29 blander gamle og nye medier og ser fx en del traditionelt tv. Når det er sagt, er der indiskutabelt en tendens til, at yngre brugere i stigende grad fravælger de gamle medier og platforme for at vende sig mod online medier, og vi kan godt ende i en situation, hvor folk helt vælger nyheder fra på andre medier end online, fordi det er hurtigere og nemmere.

Undersøgelsen viser nemlig også, at nyhedsforbruget på online medier, og især på mobilen, er meget kortvarigt sammenlignet med nyhedsforbruget på de traditionelle medier. Det kan godt være, at vi bruger lige så meget tid på nyheder som tidligere, men det er fordelt ud over meget korte perioder i løbet af en hel dag.

- Det, vi kan se, er, at folk ikke bruger 10-30 minutter ad gangen på at læse sig igennem fx Politikens tophistorier, men bruger måske i stedet en-to minutter på at læse overskrifterne på eb.dk eller bt.dk igennem. Det kan vise sig at være en kæmpe udfordring for de gamle medier, som de bliver nødt til at forholde sig til. Og det er også noget, vi som samfund må forholde os til, fordi online forbruget i så høj grad går til de lette, hurtige og tabloide nyheder. Det kan det få konsekvenser for den samtale, vi fører med hinanden i offentligheden om aktuelle politiske nyheder. Det, vi kan kalde den demokratiske samtale.

Online nyhedsbrugere har ringe kendskab til nyheder

Og noget tyder på, at det vil få konsekvenser for den demokratiske samtale. I foråret 2014 da Jacob Ørmen indsamlede sine data, var det historier som Lars Løkke Rasmussens bilagssager og Se & Hør-skandalen, der prægede nyhedsbilledet. Respondenterne i spørgeskemaundersøgelsen blev bedt om at forholde sig til brede historier som bilagssagerne og Se & Hør-skandalen.

- De, der rapporterede, at de bruger traditionelle medier jævnligt, havde et markant bedre kendskab til nyhedshistorierne, der jo fyldte i mediebilledet på det tidspunkt, end dem, der primært fik deres nyheder fra sociale medier og nettet. Det er et meget tydeligt mønster i undersøgelsen, fortæller Jacob Ørmen.

Medieforsker og ph.d. Jacob Ørmen
Institut for Medier, Erkendelse og Formidling