29. maj 2015

Dansk arkæolog bag stor udstilling om den antikke havn i Piræus

arkæologi

Fra 2001 til 2012 ledede Bjørn Lovén fra Københavns Universitet første fase af udgravningerne af Athens antikke havne i Piræus - et af antikkens allerstørste bygningsværker. Piræus er Europæisk Havneby i 2015, og i den forbindelse åbner nu en stor udstilling om det antikke Piræus med udgangspunkt arkæologernes arbejde.

I samarbejde med det Græske Søfartsmuseum har Bjørn Lovén, som leder Zea Harbour Project, lavet udstillingen 'Piraeus - Port of Triremes'. Udstillingen fokuserer på udgravningerne af Athens flådebaser i Piræus, som i den klassiske tids guldalder var rygraden i det Athenske demokrati, samt det berømte krigsskib trieren, der var linjeskib både på den græske og persiske side i det altafgørende søslag i Salamis Strædet i 480 f.Kr.

Udstillingen er arrangeret i forbindelse med, at Piræus er Europæisk Havneby 2015. Læs mere om fejringen af de europæiske havne

'The Wooden Wall - an echo through time' om Slaget ved Salamis og Athens monumentale flådebaser i Piræus.

Bjørn Lovén har produceret filmen i samarbejde med René Christensen og
Morten Bolvig fra ITMEDA, Københavns Universitet.

Udstillingen Piraeus - Port of Triremes' er åben fra 28. maj til 30. september 2015, og den skal herefter på turne på de talrige mindre søfartsmuseer i Grækenland. Hvis man her til sommer rejser igennem Piræus på vej ud i det græske øhav, kan det anbefales at tage et smut forbi søfartsmuseet.

Om Zea Harbour Project

Zea Harbour Project er ledet af Bjørn Loven, SAXO-Instituttet, Københavns Universitet. Projektet arbejder under Eforatet for Undervands Antikviteter og Det Danske Institut i Athen. Carlsbergfondet har støttet Zea Harbour Project med 14 millioner kroner, og Carlsbergs Mythos Brewery har sponsoreret øl til åbningen af udstillingen.