10. august 2015

Bykultur i teori og praksis – København som laboratorium

Bykultur

Studerende på Københavns Universitet bliver to uger i august inspireret til at tage byudvikling og kulturproduktion i egne hænder og til at bruge byen entreprenant og innovativt på sommerskolen ’Urban Culture in Theory and Action’.

Sommerskolen bygger bro mellem forskning og praksis, og under skolen agerer Københavns Universitet teorilokale, mens byens forskellige events og kulturelle hotspots er laboratorium for de 38 studerende, der deltager på kurset. De studerende vil undervejs deltage i forelæsninger om kunst - bl.a. om politisk aktivisme og byrum i Shanghai, Hong Kong, Istanbul og Teheran - workshops, gruppearbejder og field trips.

- Der er brug for den slags hands-on gør-det-selv tilgange som et supplement til den forskningsbaserede viden. Det kan vi, der står bag sommerskolen, selv konstatere er et hit: Vores samarbejde mellem forskere og iværksættere har været yderst spændende og lærerigt. Nu glæder vi os til at lade de studerende deltage i den synergi og til at inspirere dem til at få indflydelse på byens fremtid, siger adjunkt Rasmus Christian Elling fra Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet, der er leder af sommerskolen, som er arrangeret i samarbejde med musikfestivalen Strøm og det kreative arbejdsfællesskab PB43.

Sommerskole på humaniora - foto: Anne Trap-LindUnder kurset vil de studerende blandt andet tage del i en lydsamplingtur med BBC-lydproduceren Robin The Fog, som taler om lyds evne til at repræsentere stemninger, en tur rundt i Bureau Detours containerby i Nordvest, hvor de konstant omskiftelige byrum er til debat, i en workshop om lydcykelkulturens måde at påvirke det offentlige rum på og meget mere. Disse events vil tilsammen give indtryk af de mange aktiviteter, der gør København til et epicenter for en medskaberkultur af spirende kreative kræfter, der præger byudviklingen med alt fra byhaver til containerbyer.

Fokus på de studerendes egne projekter

Kurset opfordrer de studerende til at nytænke sammenspillet mellem omgivelser og kunst i urban kultur – med en hovedvægt på innovative koncepter, projektorganisering og socialt entreprenørskab. Hver enkelt studerende har bidraget med en idé til et projekt inden sommerskolens start, og de vil i løbet af de to uger kvalificere deres projekt frem til en afsluttende eksamen. Interessen fra studerende verden over har været overvældende, og de 38 studerende på sommerskolen består både af danske og internationale studerende.

Adjunkt Rasmus Christian Elling
Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet